میان هوش تجاری و داشبوردهای خلاقانه ارتباط زیادی وجود دارد. به این معنی که اگر داشبوردهای ساخته شده به اندازه کافی خلاقانه و قابل فهم نباشند، عملاً هوش تجاری معنای خود را از دست خواهد داد. به کمک هوش تجاری و از طریق اطلاعاتی که در داشبوردها وجود دارند، دانش تولید میشود و هر چه این داشبوردها حرفهتر طراحی شده باشند، دانش به دست آمده دقیقتر و صحیحتر خواهد بود.
تاکنون تعاریف بسیاری از داشبوردهای هوش تجاری (که به آنها داشبوردهای هوش کسب و کار یا داشبوردهای مدیریتی نیز گفته میشود.) ارائه شده است. نکتهی قطعی این است که آنها وسیلهای برای نمایش اطلاعات هستند. با این حال، اگر داشبوردها به خوبی طراحی شده و اطلاعات را به اندازه کافی و به نحوی صحیح به تصویر کشیده باشند، کاربردهای بیشتری خواهند داشت.
درک این نکته که یک داشبورد، چیزی فراتر از تعدادی نمودار، گراف و یا جدول است، بسیار مهم و حیاتی میباشد. داشبوردها ابزاری هستند که کاربران را قادر میسازند تا به آسانی میان انبوهی از اطلاعات، کاوش کرده و به دانش و بینشی درست در کسبوکار دست یابند. دانشی که بدون استفاده از داشبوردها هرگز قابل دستیابی نبود. داشبوردها دادههای ساده را به شکلی ظریف و مفید به تصویر میکشند تا شرکتها دیدی بهتر نسبت به عملکردشان داشته باشند و بتوانند تصمیمات بهتری اخذ کنند.
ساخت داشبورد کار سادهای نیست. نیازمند درکی وسیع و صحیح نسبت به کسبوکار، خلاقیت بالا و نیز مهارتهای زیاد دیگری میباشد. با این حال، اکثر اوقات، توسعهدهندگان به قدری به مدلسازی دادهها، محاسبات و منابع داده توجه میکنند که هدف و ماهیت اصلی داشبوردها که پشتیبانی از کسبوکار است را فراموش میکنند.
رعایت این 6 نکته شما را قادر میسازد، درک درستی از کسب و کار داشته و بتوانید با طرح یک استراتژی درست، داشبوردهای خلاقانهای بسازید:
1- مخاطبان خود را مشخص کنید.
2- نیازهای کسبوکار را شناسایی کنید.
3- KPIهای مناسب انتخاب کنید.
4- منابع داده را شناسایی کنید.
5- یک داستان تعریف کنید.
6- از این پروسه لذت ببرید.
در پستهای بعدی هر یک از این نکات را توضیح خواهیم داد.
ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران |