در مطلب قبلی، راجع به ساخت داشبوردهای حرفهای کلیکویو و نکاتی که باید هنگام پیادهسازی به آنها توجه داشت، اشاره کردیم. در ابتدا باید مخاطبان خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که چه کسانی و در چه سطح سازمانی در نهایت از داشبوردهای شما استفاده خواهند کرد. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به این موضوع خواهیم داد.
گام اول: مخاطبان خود را مشخص کنید.
امروزه داشبوردها فقط به مدیرانی که قصد دارند نتایج مالی و کلی شرکت را بررسی کنن، متعلق نیستند. سازمانها به اهمیت هر چه بیشتر دادهها پی بردهاند، از این رو استفاده از داشبوردها به عنوان ابزاری جهت بالا بردن کارایی، زیر نظر داشتن پروسهها و ملاکی برای اتخاذ تصمیمات تجاری، به طور قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرده است.
اولین قدم برای خلق داشبوردهای حرفهای کلیکویو، ساخت جدول یا نمودار نیست. بلکه ابتداییترین هدف، تعریف و مشخص کردن مخاطبان خود و کسانی که قصد دارند در آینده از داشبوردها استفاده کنند میباشد. اگر شما از قبل این اشخاص را شناسایی کنید، میتوانید بر اساس نیازهای آنها، بهترین راه برای نمایش دادهها را پیدا کنید. بنابراین، خود را به جای کاربران قرار دهید و تصور کنید که آنها هر روز صبح چه چیزهایی را در داشبوردشان میخواهند مشاهده کنند، به دنبال پاسخ چه پرسشهایی هستند، و چه نوع نمودار یا جدولی بهترین گزینه برای به نمایش گذاشتن دادهای خاص میباشد.
برای مثال اگر شما مشغول ساخت یک داشبورد برای مدیر اجرایی یک شرکت بینالمللی هستید، در اغلب موارد نباید یک جدول عظیم شامل جزئیترین نکات و اطلاعات بسازید. نقش استراتژیک او معمولاً یک نگاه وسیع و کلی از سازمان را میطلبد و ارائهی این سطح از جزئیات در داشبورد، نتیجهای جز از بین بردن تمرکز وی نخواهد داشت. استفاده از شاخصهایی که بیانگر عملکرد کلی شرکت بوده و وضعیت کنونی سازمان را در مقایسه با اهداف از پیش تعیین شده نشان میدهد، بهترین گزینه برای داشبوردهای این سطح از مدیریت میباشد.
از طرف دیگر، اگر برای بخش پشتیبانی (Help Desk) شرکت، داشبورد طراحی میکنید، بهتر است علاوه برا KPIهای کلی، از شاخصها و نمودارهایی که نشاندهندهی جزئیات مشکل و راهحل آنها هستند نیز استفاده شود.
بنابر آنچه گفته شد، در ابتدای راه، انتخاب صحیح سطح جزئیاتی که قرار است در داشبورد استفاده شود، شما را از بسیاری از معضلات احتمالی پیش رو حفظ کرده و کمک میکند تا داشبورد شما به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز کاربر نهایی باشد.
انتخاب واحد اندازهگیری برای نمایش داده یکی دیگر از مسائل مهم میباشد. به عنوان مثال شاید برای یک مدیر سطح بالا، میزان فروش ریالی یک برند مهم بوده ولی برای یک مدیر انبار در همان سازمان، میزان فروش تعدادی آن برند از اهمیت بالاتری برخوردار باشد.
این اولین گام جهت پیادهسازی هوش تجاری و ساخت داشبوردهای حرفهای کلیکویو میباشد. در پستهای بعدی به نکات بیشتری اشاره خواهیم کرد.
ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران |