شما با ساخت داشبورد هوش تجاری باید راوی یک داستان باشید. تنها مسئله این است که اغلب اوقات شما نمیدانید که این داستان را از کجا شروع کنید.
گام پنجم: راوی یک داستان باشید.
داستانی که داشبورد شما بازگو میکند ممکن است یک افسانهی حماسی از موفقیتها، فروشهای بزرگ و بازدهیهای فراوان باشد یا یک تراژدی فراموشنشدنی که ریزش مشتریان، گردش بالای کارکنان و مشکلات کیفی را به تصویر میکشد. در هر دو مورد، داشبوردی که توسط شما طراحی میشود بای به خوبی بیانگر وضع موجود بوده و آن را به کاربران منتقل کند.
بهترین روش این است که، داشبورد را ساده نگه دارید. بر روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIها) تمرکز کنید. ایدهی کلی، ساخت یک داشبورد قوی و در عین حال انعطافپذیر است که به کاربران اجازه دهد آزادانه میان دادهها گشتوگذار کنند. در نهایت، نمودارها و جداول تمام کارها را انجام خواهند داد و داستانی که در دل دادهها وجود دارد، پیش چشم آنها به آرامی نمایان خواهد شد. برای دستیابی به این هدف، شما باید چیزی که کاربران میخواهند در ادامهی کار با داشبورد ببینند را به تصویر بکشید. برای مثال تصور کنید که میخواهیم برای یک شرکت خردهفروشی جهانی یک داشبورد فروش بسازیم. تصمیم میگیریم که داستان خود را با یک شاخص مرتبط مانند فروش ماه جاری، شروع کنیم. شاخصهایی که شامل این نوع اعداد هستند، اگر به تنهایی نمایش داده شوند، بینش و اطلاعات زیادی به کاربر منتقل نمیکند. بهتر است این گونه شاخصها نسبت به بودجه یا با فروش دوره مشابه سال قبل مقایسه شوند.
حالا وقت آن است که مانند یک پیشگو، سؤال بعدی که امکان دارد در ذهن کاربر ایجاد شود را حدس بزنید. بعد از مشاهده افزایش یا کاهش فروش، این امکان وجود دارد که کاربر بررسی کند آیا با یک پدیده یا شرایط محلی و منطقهای مواجه شده یا تمامی کشورها به یک اندازه تأثیر گرفتهاند. برای پاسخ به این مورد میتوانیم یک جدول که عملکرد هر منطقه یا کشور را نشان میدهد را به تصویر بکشیم.
در مثال بالا به محض اینکه کاربر متوجه شد، سوئد فروش خوبی در سال جاری نداشته، امکان دارد بخواهد که تحلیل خود را در سطح هر فروشگاه یا سطح هر برند هر فروشگاه، در این کشور ادامه دهد تا بفهمد که مشکل از کجاست. بنابراین داشبورد شما باید تمامی این سناریوها و دادهها (فروشگاههای هر کشور و برندهای موجود در هر کدام) را در بر بگیرد.
همانطور که مشاهده میکنید، وقتی مخاطبان و اهدافی که آنها دارند را شناسایی کرده باشید، میتوانید مسیر فکری آنها را دنبال کرده و راوی یک داستان باشید و داشبوردی بسازید که به واقع نیازهای آنها را برآورده کند.
ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران |