IranQlik

آموزش، اجرا و پیاده سازی برنامه QlikView

IranQlik

آموزش، اجرا و پیاده سازی برنامه QlikView

IranQlik

این وبلاگ متعلق به سایت iranqlik.com میباشد.
ایران کلیک با سابقه چندین ساله در زمینه آموزش، اجرا و پیاده سازی کلیک ویو و همچنین طراحی داشبوردهای حرفه ای، به شما کمک میکند که داده و اطلاعات سازمان و مجموعه خود را به دانش مفید و قابل استفاده تبدیل کنید.

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

 

آخرین گام اما نه بی‌اهمیت‌ترین، این است که از پروسه طراحی داشبورد لذت ببرید. برای من ساخت داشبورد، بزرگترین دستاورد و پاداش به عنوان یک مشاور کسب و کار است.

 

   

گام ششم: از پروسه طراحی داشبورد لذت ببرید.

 

ساخت داشبورد به شما این امکان را می‌دهد که با افرادی با مشاغل و علایق مختلف سروکار داشته و درگیر پروسه‌های پیچیده‌ی انواع کسب و کارها شوید. بدون شک، این بزرگترین شانس برای یادگیری در زمینه‌های تکنیکی، فنی و کاربردی در انواع حرفه‌ها می‌باشد.

 

اگر در طول مسیر طراحی، هر کجا احساس دلسردی کردید، این نکته را به یاد بیاورید که شاید کاری که انجام می‌دهید درمان سرطان یا پایان دادن به گرسنگی برخی مردم جهان نباشد، اما قطعاً همکاران و شرکای تجاری خود را مجهز به سلاحی بهتر برای هر یک از چالش‌ها و نبردهای پیش رویشان خواهید کرد. ساخت داشبورد هوش تجاری، این امکان را به شما می‌دهد که توانایی‌های آنها را بیشتر کرده و به آنها کمک کنید تا باهوش‌تر کار کنند و به این امید داشته باشند که زندگی خود را آسان‌تر نمایند.

 

علاوه بر این، اگر کلیک ویو برای سازمان شما یک ابزار جدید است، احتمالاً شما باید با پرورش یک الگو، فرهنگ استفاده از آن را نیز در سرتاسر سازمان گسترش دهید، تا تصمیماتی که از این به بعد گرفته می‌شود به جای آنکه مبتنی بر افکاری تصادفی و تعصاب قبلی باشد، بر پایه یکسری اصول، منطق و اطلاعات صحیح استوار گردد.

 

این آخرین مطلب از سری مطالبی بود که امیدواریم به شما در ساخت داشبوردهای خلاقانه کلیک ویو کمک کند. به طور کلی برای ساخت داشبوردهای هوش کسب و کار، پس از شناسایی مخاطبان و نیازهای آنها و پیدا کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با اهداف سازمان و بررسی منابع داده، باید راوی داستانی باشیم که دانش نهفته در دل داده‌ها را آشکار کند. پروسه‌ای که میتوان نهایت لذت را از آن برد.

IranQlik
www.iranqlik.com

ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران
اجرا، آموزش و طراحی داشبوردهای حرفه ای متناسب با نیاز سازمان شما

اشکان دارابی

 

شما با ساخت داشبورد هوش تجاری باید راوی یک داستان باشید. تنها مسئله این است که اغلب اوقات شما نمی‌دانید که این داستان را از کجا شروع کنید.

 

 

گام پنجم: راوی یک داستان باشید.

 

داستانی که داشبورد شما بازگو میکند ممکن است یک افسانه‌ی حماسی از موفقیت‌ها، فروش‌های بزرگ و بازدهی‌های فراوان باشد یا یک تراژدی فراموش‌نشدنی که ریزش مشتریان، گردش بالای کارکنان و مشکلات کیفی را به تصویر می‌کشد. در هر دو مورد، داشبوردی که توسط شما طراحی می‌شود بای به خوبی بیانگر وضع موجود بوده و آن را به کاربران منتقل کند.

 

بهترین روش این است که، داشبورد را ساده نگه دارید. بر روی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIها) تمرکز کنید. ایده‌ی کلی، ساخت یک داشبورد قوی و در عین حال انعطاف‌پذیر است که به کاربران اجازه دهد آزادانه میان داده‌ها گشت‌وگذار کنند. در نهایت، نمودارها و جداول تمام کارها را انجام خواهند داد و داستانی که در دل داده‌ها وجود دارد، پیش چشم آنها به آرامی نمایان خواهد شد.   برای دستیابی به این هدف، شما باید چیزی که کاربران میخواهند در ادامه‌ی کار با داشبورد ببینند را به تصویر بکشید. برای مثال تصور کنید که می‌خواهیم برای یک شرکت خرده‌فروشی جهانی یک داشبورد فروش بسازیم. تصمیم می‌گیریم که داستان خود را با یک شاخص مرتبط مانند فروش ماه جاری، شروع کنیم. شاخص‌هایی که شامل این نوع اعداد هستند، اگر به تنهایی نمایش داده شوند، بینش و اطلاعات زیادی به کاربر منتقل نمیکند. بهتر است این گونه شاخص‌ها نسبت به بودجه یا با فروش دوره مشابه سال قبل مقایسه شوند.

 

 

حالا وقت آن است که مانند یک پیشگو، سؤال بعدی که امکان دارد در ذهن کاربر ایجاد شود را حدس بزنید. بعد از مشاهده افزایش یا کاهش فروش، این امکان وجود دارد که کاربر بررسی کند آیا با یک پدیده یا شرایط محلی و منطقه‌ای مواجه شده یا تمامی کشورها به یک اندازه تأثیر گرفته‌اند. برای پاسخ به این مورد می‌توانیم یک جدول که عملکرد هر منطقه یا کشور را نشان میدهد را به تصویر بکشیم.

 

  

در مثال بالا به محض اینکه کاربر متوجه شد، سوئد فروش خوبی در سال جاری نداشته، امکان دارد بخواهد که تحلیل خود را در سطح هر فروشگاه یا سطح هر برند هر فروشگاه، در این کشور ادامه دهد تا بفهمد که مشکل از کجاست. بنابراین داشبورد شما باید تمامی این سناریوها و داده‌ها (فروشگاه‌‎های هر کشور و برندهای موجود در هر کدام) را در بر بگیرد.

 

همانطور که مشاهده میکنید، وقتی مخاطبان و اهدافی که آنها دارند را شناسایی کرده باشید، می‌توانید مسیر فکری آنها را دنبال کرده و راوی یک داستان باشید و داشبوردی بسازید که به واقع نیازهای آنها را برآورده کند.

IranQlik
www.iranqlik.com

ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران
اجرا، آموزش و طراحی داشبوردهای حرفه ای متناسب با نیاز سازمان شما

اشکان دارابی