IranQlik

آموزش، اجرا و پیاده سازی برنامه QlikView

IranQlik

آموزش، اجرا و پیاده سازی برنامه QlikView

IranQlik

این وبلاگ متعلق به سایت iranqlik.com میباشد.
ایران کلیک با سابقه چندین ساله در زمینه آموزش، اجرا و پیاده سازی کلیک ویو و همچنین طراحی داشبوردهای حرفه ای، به شما کمک میکند که داده و اطلاعات سازمان و مجموعه خود را به دانش مفید و قابل استفاده تبدیل کنید.

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

میان هوش تجاری و داشبوردهای خلاقانه ارتباط زیادی وجود دارد. به این معنی که اگر داشبوردهای ساخته شده به اندازه کافی خلاقانه و قابل فهم نباشند، عملاً هوش تجاری معنای خود را از دست خواهد داد. به کمک هوش تجاری و از طریق اطلاعاتی که در داشبوردها وجود دارند، دانش تولید میشود و هر چه این داشبوردها حرفه‌تر طراحی شده باشند، دانش به دست آمده دقیق‌تر و صحیح‌تر خواهد بود.

 

تاکنون تعاریف بسیاری از داشبوردهای هوش تجاری (که به آنها داشبوردهای هوش کسب و کار یا داشبوردهای مدیریتی نیز گفته میشود.) ارائه شده است. نکته‌ی قطعی این است که آنها وسیله‌ای برای نمایش اطلاعات هستند. با این حال، اگر داشبوردها به خوبی طراحی شده و اطلاعات را به اندازه کافی و به نحوی صحیح به تصویر کشیده باشند، کاربردهای بیشتری خواهند داشت.

 

درک این نکته که یک داشبورد، چیزی فراتر از تعدادی نمودار، گراف و یا جدول است، بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. داشبوردها ابزاری هستند که کاربران را قادر می‌سازند تا به آسانی میان انبوهی از اطلاعات، کاوش کرده و به دانش و بینشی درست در کسب‌وکار دست یابند. دانشی که بدون استفاده از داشبوردها هرگز قابل دستیابی نبود. داشبوردها داده‌های ساده را به شکلی ظریف و مفید به تصویر می‌کشند تا شرکت‌ها دیدی بهتر نسبت به عملکردشان داشته باشند و بتوانند تصمیمات بهتری اخذ کنند.

 

ساخت داشبورد کار ساده‌ای نیست. نیازمند درکی وسیع و صحیح نسبت به کسب‌وکار، خلاقیت بالا و نیز مهارت‌های زیاد دیگری می‌باشد. با این حال، اکثر اوقات، توسعه‌دهندگان به قدری به مدل‌سازی داده‌ها، محاسبات و منابع داده توجه می‌کنند که هدف و ماهیت اصلی داشبوردها که پشتیبانی از کسب‌وکار است را فراموش می‌کنند.

 

رعایت این 6 نکته شما را قادر می‌سازد، درک درستی از کسب و کار داشته و بتوانید با طرح یک استراتژی درست، داشبوردهای خلاقانه‌ای بسازید:

1- مخاطبان خود را مشخص کنید.
2- نیازهای کسب‌وکار را شناسایی کنید.
3- KPIهای مناسب انتخاب کنید.
4- منابع داده را شناسایی کنید.
5- یک داستان تعریف کنید.
6- از این پروسه لذت ببرید.

 

در پست‌های بعدی هر یک از این نکات را توضیح خواهیم داد.

 

 

Mountain View
www.iranqlik.com

ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران
اجرا، آموزش و طراحی داشبوردهای حرفه ای متناسب با نیاز سازمان شما

اشکان دارابی

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های باهوش، شروع به سرمایه‌گذاری بر روی ابزارها، برنامه‌ها و داشبوردهای هوش تجاری (هوش کسب و کار) کرده‌اند تا بتوانند به دانش مفید و ارزشمندی که در دل انبوهی از داده‌هایشان وجود دارد، دست پیدا کنند.

دوران داده‌های حجیم (Big Data) فرا رسیده است.

به جای خیره شده به ردیف‌های بسیار زیاد از داده‌ها که نتیجه‌ای جز خسته کردن چشم‌ها ندارند، شرکت‌ها و سازمان‌ها به داشبوردهای هوش تجاری روی آورده‌اند تا داده‌های خود را به تصویر بکشند. یک داشبورد هوش تجاری، یک ابزار به تصویر کشاندن داده (Data Visualization Tool) است که وضعیت فعلی معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در یک سازمان را نشان میدهد.

یک داشبورد هوش کسب و کار، شما را قادر میسازد تا در هر زمان و مکانی تصمیم بگیرید. آنها به شما کمک میکنند تا با استفاده از داده‌های گذشته خود، به دانش و بینشی برای هدایت کسب‌وکارتان برای آینده دست یابید. به کمک داشبوردهای هوش تجاری که شامل کلیه داده‌های کسب‌وکارتان است، به کارکنان خود این امکان را میدهید تا تمامی فاکتورها و عوامل تأثیرگذار کشف، مشاهده و بررسی کنند.

به طور کلی پیاده‌سازی هوش تجاری و استفاده از داشبوردهای آن شانس موفقیت شما را افزایش میدهد، کارکنان شما را قادر میسازد تا تصمیمات مبتنی بر دانش به دست آمده از داده‌ها، اتخاذ کنند. در نهایت به شما کمک میکند تا به صورت مؤثرتر با مشتریان خود تعامل داشته باشید.

اما یک داشبورد خوب و تأثیرگذار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در زیر به ۵ ویژگی اصلی یک داشبورد هوش تجاری خوب اشاره میکنیم.

  


تعاملی و پویا باشد.

تجربه استفاده از داشبوردها، یک تجربه ایستا نیستند. کاربران باید بتوانند انواع فیلترها و جستجوها را انجام دهند و نتایج را در قالب جداول و نمودارها مشاهد کنند. همچنین باید بتوانند در صورت داشتن مجوز، به منبع اصلی داده‌ها دسترسی داشته باشند.

 

 

شخصی‌سازی و سفارشی شده باشد.

یک داشبورد باید متناسب با نیاز سازمان و کاربران نهایی بوده و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای استفاده شده در آن باید بیانگر عملکرد شرکت در راستای اهداف از پیش تعیین شده باشد.

 

 

از نمودارها و جداول مناسب استفاده شده باشد.

برای نشان دادن ارزش داده‌ها و استخراج دانش مفید از دل آنها و نیز ایجاد روابط معنادار باید همواره نمودار مناسب را انتخاب نمود. برخی مواقع فقط نشان دادن عدد با اندازه قلم بزرگ به مراتب تأثیرگذاری بیشتر و بهتری از یک نمودار خواهد داشت.

 

 

داده‌های در لحظه را نمایش دهد.

برخی از داشبوردها فقط داده‌های قدیمی را نشان میدهند، در حالیکه یکی از مزایای هوش تجاری و استفاده از داشبوردهای آن، اتخاذ تصمیمات به موقع، سریع و بر پایه داده‌های به روز میباشد.

 

 

امکان استفاده در انواع موبایل‌ها و مرورگرها را داشته باشد.

طبق بررسی‌های انجام گرفته در مؤسسه گارتنر پیش‌بینی میشود در سال ۲۰۱۶، کاربران ۴۰% از کارهای خود را با موبایل‌ها و تبلت‌ها انجام خواهند داد که این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۷۰% خواهد رسید. یک داشبورد هوش کسب و کار خوب باید قابلیت استفاده در انواع موبایل‌ها، تبلت‌ها و نیز نمایش در هر مرورگری را داشته باشد. در این صورت کاربران میتوانند در هر زمان و مکانی به آخرین اطلاعات دستری داشته باشد.

 

 

منبع:iranqlik.com

 

Mountain View
www.iranqlik.com

ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران
اجرا، آموزش و طراحی داشبوردهای حرفه ای متناسب با نیاز سازمان شما

اشکان دارابی