Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد (KPI) میباشد. شاخص کلیدی عملکرد یک مقدار قابل اندازهگیری برای ارزیابی عملکرد سازمان در جهت رسیدن به اهداف و مقاصد از پیش تعیین شده میباشد. سازمانها از این شاخصها در سطوح مختلف استفاده میکنند. KPIهایی که در سطوح بالاتر قرار دارند، عملکرد کلی مجموعه را نشان میدهند و آنهایی که در سطوح پائینتر هستند عواملی چون فروش، بازاریابی و خدمات را ارزیابی میکنند.
ویژگیهای یک KPI مؤثر
خیلی از سازمانها در گزارشات و تحلیلهای خود از KPIهایی استفاده میکنند که هیچ ارتباطی با اهداف و خواستههای مجموعه ندارد و بعد متعجب هستند که چرا این KPIها هیچ تأثیر مثبتی در روند پیشرفت آنها نداشته است.
ممکن است یک شاخص، برای یک مجموعه حیاتی باشد، ولی همان KPI در سازمانی دیگر هیچ ارزشی نداشته باشد و به هیچ عنوان نتوان از آن، بینشی صحیح به دست آورد. به عنوان مثال شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود برای یک شرکت بازرگانی که هدف آن کسب سود بیشتر نسبت به سال گذشته است، یک شاخص مفید و حیاتی به شمار میرود. حال آنکه همین KPI برای یک مدرسه یا مؤسسهی آموزشی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. در مقابل، درصد قبولی دانشآموزان در کنکور میتواند یک KPI مفید برای یک مرکز آموزشی باشد.
یک KPI باید به طور خلاصه، اطلاعاتی شفاف و مرتبط با اهداف سازمان ارائه کند.
زمانی که قصد دارید استراتژیها و تصمیمات خود را بر پایه KPIها بنا کنید، باید به طور دقیق اهداف و چشمانداز سازمان و راههای پیشبینی شده برای رسیدن به آنها را بدانید تا بتوانید بهترین KPIها را انتخاب و ارزیابی کنید. با انجام این کار و تکرار آن، به مرور زمان متوجه خواهید شد که اندازهگیری و زیر نظر داشتن کدام KPIها برای سازمان شما ضروری ومفید خواهد بود.
کلمهی SMART را به ذهن بسپارید
هنگام انتخاب یک KPI مناسب برای کسبوکار خود، کلمهی SMART را به خاطر بیاورید. همانطور که میدانید، لغت SMART به معنی باهوش است، اما در اینجا مخفف پنج کلمهی Specific به معنی مشخص و واضح، Measurable به معنی قابل اندازهگیری، Attainable به معنی قابل دسترسی، Relevant به معنی مرتبط و وابسته و Time-bound به معنی محدود به زمان یا در زمان مشخص، میباشد. به عبارت دیگر، زمان انتخاب یک KPI، این ۵ سؤال را از خود بپرسید:
۱- آیا هدف شما مشخص و واضح است؟
۲- آیا عملکرد شما در جهت رسیدن به هدف قابل اندازهگیری خواهد بود؟
۳- آیا حقیقتاً هدف شما قابل دسترسی میباشد؟
۴- هدف تعیین شده چقدر مرتبط و وابسته به سازمان است؟
۵- چه میزان زمان برای رسیدن به هدف پیشبینی شده است؟
در نهایت، KPIهای موجود در داشبوردهای مدیریتی چنانچه به درستی انتخاب شده باشند، نکات و بینشهای دقیقی به مدیران داده و به آنها در اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع کمک خواهند کرد.
نحوه نمایش شاخص های کلیدی عملکرد در داشبورد کلیک ویو میتواند از راه های مختلف صورت گیرد.
در زیر، فروش سال 1395 در مقایسه با سال قبل، به دو صورت مختلف در دو نمونه KPI نشان داده شده است.
در ویدئو زیر، شاخص کلیدی عملکرد به صورت کامل توضیح داده شده است.
ایران کلیک اولین مجری تخصصی پیاده سازی کلیک ویو در ایران |